Podrobnosti k návrhům jednotlivých opatření obecné povahy (NOOP)

V září 2025 nabydou účinnosti nová opatření obecné povahy (NOOP), která mění dosavadní pravidla pro bezpilotní provoz v omezeném prostoru LKR10–UAS. Tento prostor bude nahrazen nově definovaným omezeným prostorem LKR310–UAS.

Zároveň Úřad pro civilní letectví navrhl zavedení deseti samostatných zeměpisných zón s označením LKR311 až LKR320. Tyto zóny přehledně uvádí pravidla pro provoz dronů nad jednotlivými, kromě heliportů i dnes platnými oblastmi – zahrnují mimo jiné klíčovou dopravní a energetickou infrastrukturu, zvláště chráněná území a další významná místa, kde je třeba zvláštní regulace bezpilotního provozu.

Dosud jednotná zóna LKR10–UAS, která omezovala provoz dronů v řadě oblastí bez detailního členění, má být nahrazena cílenými omezeními podle povahy prostředí. To znamená, že každý typ území má mít nově vlastní pravidla a podmínky provozu bezpilotních letadel.

Obecné návrhy změn

  • Zaniká institut Oprávnění k letu v otevřené kategorii – povolení od ÚCL, které bylo nezbytné pro provoz v ochranných pásmech a znamenalo určitou administrativní i časovou náročnost. Nově bude možné takové lety učinit jen se souhlasem správce konkrétní geozóny, ale v nemálo případech dochází k výraznému rozvolnění pravidel bez dalších podmínek (vedení vysokého napětí pod 220 kV, rozsáhlá ochranná pásma vodních zdrojů 2. a 3. stupně).
  • V některých geozónách se podmínky pro provoz nově odlišují podle toho, jestli jde pouze o jednorázový průlet geozónou nebo o tzv. let v zóně, tedy provoz, který trvá delší dobu. (Bylo tedy vzato do úvahy nižší riziko pádu dronu, pokud koleje nebo vedení VVN pouze přeletí, než když nad nimi cíleně létá delší dobu).
  • Povinnost vyznačit oblast provozu v digitální mapě (nyní ještě v Dronview), která platila pouze pro provoz v hustě osídleném prostoru, se nyní rozšiřuje i na další geozóny (po prvotní registraci a uložení detailů o dronu jde pak o velmi snadný rychlý krok).
  • Pro drony do 250 g se výrazně uvolňují podmínky – k přelétnutí železniční tratě nebo vedení velmi vysokého napětí není potřeba ani souhlas správce zóny.
  • U většiny letišť se zmenšuje oblast povinné koordinace a bude takto možné létat do výšky uvedené v gridu bez dalších podmínek.

Přehled připravovaných změn podle jednotlivých geozón

NOOP 311 – Železnice

Pravidla mají být odvozena od typu dráhy, váhy dronu, vzdálenosti od kolejí a toho, jestli se jedná o jednorázový průlet zónou nebo o provoz v zóně, který trvá delší dobu.

NOOP 312 – Elektrické stanice a vedení

V současné době se zpřísněné podmínky provozu v ochranných pásmech vztahují na veškeré inženýrské sítě. Pokud bude přijato NOOP 312, dojde k výraznému uvolnění, protože relevantními zůstanou pouze ochranná pásma vedení o napětí 220kV a více. Podmínky provozu v tomto ochranném pásmu jsou odvozeny od váhy dronu.

NOOP 313 – Vodní zdroje

Pokud bude přijato NOOP 313, dojde k výraznému snížení rozsahu regulace – nebudou brána v úvahu ochranná pásma 2. a 3. stupňů všech vodních zdrojů, která často měla rozsah vysokých desítek km2, pro provoz bezpilotních letadel zůstanou relevantní pouze ochranná pásma 1. st. vodárenských nádrží. Pravidla provozu v této geozóně se odvozují od váhy dronu.

NOOP 314 – Letiště CTR a MCTR

Pravidla provozu v okrscích řízených letišť se odvozují o toho, zdali se jedná o vojenské letiště nebo nikoli, od váhy dronu a vzdálenosti od perimetru letiště (prakticky od plotu) a plánované výšky (pod gridem/nad gridem). V konkrétních případech bude povinné vyznačit oblast provozu do digitální mapy, případně let koordinovat s ŘLP a provozovatelem letiště. Zejména kvůli jinému rozložení vzletových a přistávacích drah budou mírně odlišná pravidla pro Letiště Praha a pro zbylá řízená letiště.

NOOP 315 – ATZ, SLZ, heliporty a místa veřejného zájmu

Podmínky provozu v blízkosti sportovních neřízených letišť (ATZ) se na rozdíl od současnosti již nebudou odvíjet od váhy dronu (do 0,9 kg a nad) ale pouze od toho, zda je let plánován do výšky stanovené gridem nebo nad. Tedy ani piloti těžších dronů nebudou muset svůj let koordinovat s provozovatelem letiště, pokud létají do gridu. U ploch pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení se konkretizuje jejich velikost. Novinkou je specifikování podmínek k blízkosti heliportů, vč. záložních, které v současnosti zvláštní regulaci nepodléhají.

NOOP 316 – Hustě osídlený prostor

Podmínky provozu v hustě osídleném prostoru prošly výrazným dvojím uvolněním v roce 2024 a jejich podoba zůstává zachována, pro účely zobrazení v digitální mapě se jen zpřesňuje jejich vymezení.

NOOP 317 – Silnice

Podmínky provozu v blízkosti silnic a dálnic neprošly zatím další revizí a zůstávají tak téměř stejné, jako doposud. Jako v ostatních geozónách tak sice odpadne povinnost získat oprávnění k letu od ÚCL, ale přelet silnic stále nebude možný bez souhlasu správce, ani při vyhnutí se jedoucím vozidlům a většinou také jen po vyznačení plánu letu v mapě. ÚCL však v odůvodnění předjímá revizi a zjednodušení.

NOOP 318 – Chráněná krajinná území

Podmínky provozu v chráněných územích také zatím neprošly další revizí a zůstávají tak téměř stejné, jako doposud. Tedy po přijetí NOOP 318 bude provoz možný jen se souhlasem správce, ovšem bez oprávnění k letu od ÚCL. Povinnost současně vyznačit oblast provozu v digitální mapě záleží na váze dronu. Výjimku, jako je tomu i nyní, tvoří IV. zóna CHKO, kde je provoz bezpilotního letadla možný i bez souhlasu správce. Také zde ÚCL v odůvodnění předjímá další revizi a zjednodušení, proto jsou jednotlivé zóny rozdělené na národní parky, přírodní rezervace a parky (tzv. maloplošná chráněná území) a CHKO I.-III. zón a CHKO IV. zóny.

NOOP 319 – Objekty důležité pro obranu státu

Provoz v blízkosti těchto objektů bude i nadále možný se souhlasem správce, dle váhy dronu bude mít dálkově řídící pilot povinnost vyznačit oblast v digitální mapě.

NOOP 320 – LKP, LKR, LKD, TSA, TRA, AIP SUP, NOTAM

Provoz dronů v těchto prostorech bude nadále možný jen se splněním dle podmínek stanovených v AIP pro každý jednotlivý prostor, tedy opět bez oprávnění od ÚCL. Poznámka: omezené prostory LKR1-4 v mapě nově nenaleznete, protože budou nahrazeny příslušnými prostory LKR318A (národní parky) a taktéž prostor LKR9 bude nahrazen podmínkami pro CTR, HOP atd.


Naposledy aktualizováno:

Probíhá připojování k serveru.

Spojení se serverem bylo přerušeno z důvodu neaktivity nebo chyby spojení. Prosím obnovte stránku.

Připojení k serveru odmítnuto. Prosím obnovte stránku.