V září 2025 nabydou účinnosti nová opatření obecné povahy (NOOP), která mění dosavadní pravidla pro bezpilotní provoz v omezeném prostoru LKR10–UAS. Tento prostor bude nahrazen nově definovaným omezeným prostorem LKR310–UAS. Zároveň Úřad pro civilní letectví navrhl zavedení deseti samostatných zeměpisných zón s označením LKR311 až LKR320. Tyto zóny přehledně uvádí pravidla pro provoz dronů nad jednotlivými, kromě heliportů i dnes platnými oblastmi – zahrnují mimo jiné klíčovou dopravní a energetickou infrastrukturu, zvláště chráněná území a další významná místa, kde je třeba zvláštní regulace bezpilotního provozu. Dosud jednotná zóna LKR10–UAS, která omezovala provoz dronů v řadě oblastí bez detailního členění, má být nahrazena cílenými omezeními podle povahy prostředí. To znamená, že každý typ území má mít nově vlastní pravidla a podmínky provozu bezpilotních letadel. Pravidla mají být odvozena od typu dráhy, váhy dronu, vzdálenosti od kolejí a toho, jestli se jedná o jednorázový průlet zónou nebo o provoz v zóně, který trvá delší dobu. V současné době se zpřísněné podmínky provozu v ochranných pásmech vztahují na veškeré inženýrské sítě. Pokud bude přijato NOOP 312, dojde k výraznému uvolnění, protože relevantními zůstanou pouze ochranná pásma vedení o napětí 220kV a více. Podmínky provozu v tomto ochranném pásmu jsou odvozeny od váhy dronu. Pokud bude přijato NOOP 313, dojde k výraznému snížení rozsahu regulace – nebudou brána v úvahu ochranná pásma 2. a 3. stupňů všech vodních zdrojů, která často měla rozsah vysokých desítek km2, pro provoz bezpilotních letadel zůstanou relevantní pouze ochranná pásma 1. st. vodárenských nádrží. Pravidla provozu v této geozóně se odvozují od váhy dronu. Pravidla provozu v okrscích řízených letišť se odvozují o toho, zdali se jedná o vojenské letiště nebo nikoli, od váhy dronu a vzdálenosti od perimetru letiště (prakticky od plotu) a plánované výšky (pod gridem/nad gridem). V konkrétních případech bude povinné vyznačit oblast provozu do digitální mapy, případně let koordinovat s ŘLP a provozovatelem letiště. Zejména kvůli jinému rozložení vzletových a přistávacích drah budou mírně odlišná pravidla pro Letiště Praha a pro zbylá řízená letiště. Podmínky provozu v blízkosti sportovních neřízených letišť (ATZ) se na rozdíl od současnosti již nebudou odvíjet od váhy dronu (do 0,9 kg a nad) ale pouze od toho, zda je let plánován do výšky stanovené gridem nebo nad. Tedy ani piloti těžších dronů nebudou muset svůj let koordinovat s provozovatelem letiště, pokud létají do gridu. U ploch pro vzlety a přistání sportovních létajících zařízení se konkretizuje jejich velikost. Novinkou je specifikování podmínek k blízkosti heliportů, vč. záložních, které v současnosti zvláštní regulaci nepodléhají. Podmínky provozu v hustě osídleném prostoru prošly výrazným dvojím uvolněním v roce 2024 a jejich podoba zůstává zachována, pro účely zobrazení v digitální mapě se jen zpřesňuje jejich vymezení. Podmínky provozu v blízkosti silnic a dálnic neprošly zatím další revizí a zůstávají tak téměř stejné, jako doposud. Jako v ostatních geozónách tak sice odpadne povinnost získat oprávnění k letu od ÚCL, ale přelet silnic stále nebude možný bez souhlasu správce, ani při vyhnutí se jedoucím vozidlům a většinou také jen po vyznačení plánu letu v mapě. ÚCL však v odůvodnění předjímá revizi a zjednodušení. Podmínky provozu v chráněných územích také zatím neprošly další revizí a zůstávají tak téměř stejné, jako doposud. Tedy po přijetí NOOP 318 bude provoz možný jen se souhlasem správce, ovšem bez oprávnění k letu od ÚCL. Povinnost současně vyznačit oblast provozu v digitální mapě záleží na váze dronu. Výjimku, jako je tomu i nyní, tvoří IV. zóna CHKO, kde je provoz bezpilotního letadla možný i bez souhlasu správce. Také zde ÚCL v odůvodnění předjímá další revizi a zjednodušení, proto jsou jednotlivé zóny rozdělené na národní parky, přírodní rezervace a parky (tzv. maloplošná chráněná území) a CHKO I.-III. zón a CHKO IV. zóny. Provoz v blízkosti těchto objektů bude i nadále možný se souhlasem správce, dle váhy dronu bude mít dálkově řídící pilot povinnost vyznačit oblast v digitální mapě. Provoz dronů v těchto prostorech bude nadále možný jen se splněním dle podmínek stanovených v AIP pro každý jednotlivý prostor, tedy opět bez oprávnění od ÚCL.
Poznámka: omezené prostory LKR1-4 v mapě nově nenaleznete, protože budou nahrazeny příslušnými prostory LKR318A (národní parky) a taktéž prostor LKR9 bude nahrazen podmínkami pro CTR, HOP atd.
Podrobnosti k návrhům jednotlivých opatření obecné povahy (NOOP)
Obecné návrhy změn
Přehled připravovaných změn podle jednotlivých geozón
NOOP 311 – Železnice
NOOP 312 – Elektrické stanice a vedení
NOOP 313 – Vodní zdroje
NOOP 314 – Letiště CTR a MCTR
NOOP 315 – ATZ, SLZ, heliporty a místa veřejného zájmu
NOOP 316 – Hustě osídlený prostor
NOOP 317 – Silnice
NOOP 318 – Chráněná krajinná území
NOOP 319 – Objekty důležité pro obranu státu
NOOP 320 – LKP, LKR, LKD, TSA, TRA, AIP SUP, NOTAM
Naposledy aktualizováno: