Přechodná období provozu UAS dle nařízení EU (31.12.2020 až 1.1.2023)
LETADLA BEZ OZNAČENÍ |
OOP |
VÁHOVÉ ROZDĚLENÍ |
Nová společná evropská pravidla pro provoz bezpilotních systémů (UAS, neboli dronů), která musí být používána od 31. 12. 2020, obsahují také přechodná opatření, která mají členským státům a zúčastněným stranám (tedy zejm. provozovatelům UAS a dálkově řídícím pilotům) poskytnout dostatek času na přizpůsobení svých postupů novému regulačnímu rámci dříve, než se toto nařízení použije jako celek.
Evropské nařízení určuje, že i modely letadel a létající hračky se považují za bezpilotní systémy, podléhající společným provozním pravidlům. Jelikož je ale také uznáno, že úroveň bezpečnosti dosavadního provozu modelů letadel v klubech a sdruženích je dobrá, měl by být přechod od vnitrostátních pravidel k novému unijnímu regulačnímu rámci plynulý. Kluby a sdružení leteckých modelářů tak mohou pokračovat ve své činnosti podle dosavadních pravidel a nejpozději do dvou let musí buďto pro své provozní plochy získat výjimku od ÚCL nebo nebo provoz přizpůsobit jednotným pravidlům.
Z toho vyplývá, že organizovaní modeláři mohou pokračovat při dodržování dosavadních pravidel létání (do 300 m nad zemí ve vzdušném prostoru třídy G a 100 m v řízeném okrsku (kde si však mohou se stanovištěm řízení letového provozu dohodnout místní výjimku)), dokud jim ÚCL nevydá na míru připravená oprávnění k provozu s individuálními podmínkami, podle kterých pak bude provoz na každé konkrétní lokalitě probíhat i nadále.
Provozovatelé modelů letadel a létajících hraček, kteří nejsou členy sdružení či klubů nebo provozují své modely mimo klubové modelářské plochy (např. na vlastním pozemku), musí stejně jako každý jiný provozovatel dronů v otevřené kategorii dodržovat tato jednotná provozní pravidla:
UAS, které nesplňují technické požadavky na třídy C0 až C4 (dle nařízení EU č. 2019/945), je povoleno provozovat v otevřené kategorii v přechodném období do 31.12.2022 za těchto podmínek:
- UA se vzletovou hmotností nižší než 500 g - dálkově řídící pilot nesmí přelétávat shromáždění osob a musí létat tak, aby dle předpokladu nepřeletěl nad žádnou nezapojenou osobou, případně při neočekávaném přeletu takové osoby co nejvíce zkrátil dobu přeletu; Podmínky způsobilosti dálkově řídícího pilota stanoví ÚCL;
- UA se vzletovou hmotností nižší než 2 kg lze provozovat při zachování minimální vodorovné vzdálenosti 50 m od osob, pokud dálkově řídící pilot složil navíc i rozšířenou zkoušku z teorie;
- UA se vzletovou hmotností nižší než 25 kg jsou provozována v prostoru, kde dálkově řídící pilot důvodně očekává, že nebudou ohroženy žádné nezapojené osoby a v bezpečné vodorovné vzdálenosti nejméně 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních prostor; dálkově řídícím pilotem, který složil základní on-line kurz a zkoušku pro podkategorie A1/A3.
UAS, které nesou štítek s označením třídy C0 nebo C1 je povoleno provozovat za podmínek pro podkategorii A1, UAS se štítkem C2 v podkategorii A2 a UAS se štítkem C3 nebo C4 v podkategorii A3.
(klikněte pro zvětšení)
UAS, které byly uvedeny na trh před 1. lednem 2023 a nejsou soukromě zhotoveny (jsou tedy zakoupeny jako hotový průmyslový výrobek) a zároveň ještě nesplňují technické parametry dle nařízení EU č. 2019/945, bude povoleno neomezeně dlouho provozovat za provozních podmínek:
- pro podkategorii A1, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení nebo
- pro podkategorii A3, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně paliva a užitečného zatížení.
Obdobná pravidla platí i pro soukromě zhotovené stavby UAS, které mohou být od 1. ledna 2023 v otevřené kategorii nadále provozovány jen za dodržení provozních podmínek:
- pro podkategorii A1, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení, a maximální provozní rychlost nižší než 19 m/s nebo
- pro podkategorii A3, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně užitečného zatížení.
Další přechodná období:
(klikněte pro zvětšení)