Přechodná období provozu UAS dle nařízení EU (31.12.2020 až 2.12.2023)
LETADLA BEZ OZNAČENÍ |
OOP |
VÁHOVÉ ROZDĚLENÍ |
Nová společná evropská pravidla pro provoz bezpilotních systémů (UAS, neboli dronů), která musí být používána od 31. 12. 2020, obsahují také přechodná opatření, která mají členským státům a zúčastněným stranám (tedy zejm. provozovatelům UAS a dálkově řídícím pilotům) poskytnout dostatek času na přizpůsobení svých postupů novému regulačnímu rámci dříve, než se toto nařízení použije jako celek.
Evropské nařízení určuje, že i modely letadel a létající hračky se považují za bezpilotní systémy, podléhající společným provozním pravidlům. Jelikož je ale také uznáno, že úroveň bezpečnosti dosavadního provozu modelů letadel v klubech a sdruženích je dobrá, měl by být přechod od vnitrostátních pravidel k novému unijnímu regulačnímu rámci plynulý. Kluby a sdružení leteckých modelářů tak mohou pokračovat ve své činnosti podle dosavadních pravidel a nejpozději do dvou let musí buďto pro své provozní plochy získat výjimku od ÚCL nebo nebo provoz přizpůsobit jednotným pravidlům.
Z toho vyplývá, že organizovaní modeláři mohou pokračovat při dodržování dosavadních pravidel létání (do 300 m nad zemí ve vzdušném prostoru třídy G a 100 m v řízeném okrsku (kde si však mohou se stanovištěm řízení letového provozu dohodnout místní výjimku)), dokud jim ÚCL nevydá na míru připravená oprávnění k provozu s individuálními podmínkami, podle kterých pak bude provoz na každé konkrétní lokalitě probíhat i nadále.
Provozovatelé modelů letadel a létajících hraček, kteří nejsou členy sdružení či klubů nebo provozují své modely mimo klubové modelářské plochy (např. na vlastním pozemku), musí stejně jako každý jiný provozovatel dronů v otevřené kategorii dodržovat tato jednotná provozní pravidla:
UAS, které nesplňují technické požadavky na třídy C0 až C4 (dle nařízení EU č. 2019/945), je povoleno provozovat v otevřené kategorii v přechodném období do 31.12.2022 za těchto podmínek:
- UA se vzletovou hmotností nižší než 500 g - dálkově řídící pilot nesmí přelétávat shromáždění osob a musí létat tak, aby dle předpokladu nepřeletěl nad žádnou nezapojenou osobou, případně při neočekávaném přeletu takové osoby co nejvíce zkrátil dobu přeletu; Podmínky způsobilosti dálkově řídícího pilota stanoví ÚCL;
- UA se vzletovou hmotností nižší než 2 kg lze provozovat při zachování minimální vodorovné vzdálenosti 50 m od osob, pokud dálkově řídící pilot složil navíc i rozšířenou zkoušku z teorie;
- UA se vzletovou hmotností nižší než 25 kg jsou provozována v prostoru, kde dálkově řídící pilot důvodně očekává, že nebudou ohroženy žádné nezapojené osoby a v bezpečné vodorovné vzdálenosti nejméně 150 m od obytných, obchodních, průmyslových nebo rekreačních prostor; dálkově řídícím pilotem, který složil základní on-line kurz a zkoušku pro podkategorie A1/A3.
UAS, které nesou štítek s označením třídy C0 nebo C1 je povoleno provozovat za podmínek pro podkategorii A1, UAS se štítkem C2 v podkategorii A2 a UAS se štítkem C3 nebo C4 v podkategorii A3.
(klikněte pro zvětšení)
UAS, které byly uvedeny na trh před 1. lednem 2023 a nejsou soukromě zhotoveny (jsou tedy zakoupeny jako hotový průmyslový výrobek) a zároveň ještě nesplňují technické parametry dle nařízení EU č. 2019/945, bude povoleno neomezeně dlouho provozovat za provozních podmínek:
- pro podkategorii A1, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení nebo
- pro podkategorii A3, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně paliva a užitečného zatížení.
Obdobná pravidla platí i pro soukromě zhotovené stavby UAS, které mohou být od 1. ledna 2023 v otevřené kategorii nadále provozovány jen za dodržení provozních podmínek:
- pro podkategorii A1, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 250 g, včetně užitečného zatížení, a maximální provozní rychlost nižší než 19 m/s nebo
- pro podkategorii A3, pokud má UA maximální vzletovou hmotnost nižší než 25 kg, včetně užitečného zatížení.
Další přechodná období:
- od 31. prosince 2020 se registrace provozovatelů dronů stává povinnou; provozní podmínky v přechodném období 2 let viz výše;
- od 31. prosince 2020 lze lety UAS ve "specifické" kategorii provozu provádět po povolení uděleném vnitrostátním orgánem;
- do 2. prosince 2023 mohou členské státy přijímat prohlášení provozovatelů UAS ve "specifické" kategorii v souladu s čl. 5 odst. 5 na základě vnitrostátních standardních scénářů nebo rovnocenných předpisů, pokud tyto vnitrostátní scénáře splňují požadavky bodu UAS.SPEC.020 přílohy nařízení EU 2019/947.
- od 2. prosince 2023 na ÚCL mohou být doručována prohlášení o provozu ve "specifické" kategorii v souladu se standardními scénáři dle Dodatku 2 nař. 2019/947;
- STS-01: lety VLOS nad kontrolovanou plochou, v obydleném prostředí, s dronem třídy C5;
- STS-02: lety BVLOS do 2 km s pozorovatelem nad kontrolovanou plochou, v řídce obydleném prostředí, s dronem třídy C6;
- od 1. ledna 2022 musí být národní povolení k létání či k provozování leteckých prací / leteckých činností pro vlastní potřebu a osvědčení dálkově řídícího pilota plně převedena do nového systému EU, do té doby zůstávají v platnosti;
- od 1. ledna 2022 musí členské státy EU zpřístupnit informace o zeměpisných zónách pro tzv. geo-awareness v digitálním formátu vzájemně sladěném mezi jednotlivými zeměmi EU;
- od 1. července 2022 provozovatel UAS ve "specifické" kategorii musí nainstalovat zelené blikající světlo za účelem viditelnosti bezpilotního letadla v noci a nainstalovat aktivní a aktualizovaný systém dálkové identifikace;
- od 1. července 2022 musí každý dálkově řídící pilot při provozu v "otevřené" kategorii v noci zajistit, aby na bezpilotním letadle bylo zapnuto zelené blikající světlo;
- od 1. ledna 2023 musí mít všechny letecko-modelářské kluby či sdružení vystaveno speciální oprávnění k provozu pro svoji modelářskou provozní plochu, jinak jejich provoz plně podléhá podmínkám pro otevřenou kategorii provozu dle nař. 2019/947;
- od 1. ledna 2023 musí všechny aktivity v "otevřené“ kategorii a všichni provozovatelé dronů plně splňovat požadavky dané nařízením EU č. 2019/947 a 2019/945.
(klikněte pro zvětšení)