Specifická kategorie
Kategorie podle druhu provozu - SPECIFICKÁ KATEGORIE
Provoz v této střední kategorii bude umožněn těm pilotům/provozovatelům, kteří budou potřebovat překročit některé z definovaných limitů otevřené kategorie a na druhou stranu nenaplní podmínky pro kategorii certifikovanou.
Provozovatel/pilot do této kategorie nespadá na základě typu, rozměru nebo hmotnosti svého dronu, ale provozu, který tímto dronem zamýšlí realizovat. Drony ve specifické kategorii jsou provozovány v rámci středního provozního rizika, na základě vypracování tzv. „SORA“ (Specific Operations Risk Assessment) ze strany provozovatele, následného posouzení a vydání povolení ze strany ÚCL.
Drony ve specifické kategorii jsou provozovány v rámci středního provozního rizika. Toto riziko bude zmírněno tak, že technické vybavení a schopnosti dronu, stejně jako schopnosti pilota, budou v souladu s jedním z následujícího:
a. Standardní scénář (Standard scenario – STS)
Takové scénáře se brzy stanou součástí Dodatku 1 k příloze prováděcího nařízení ((EU) 2019/947). Můžeme předpokládat, že létání podle standardních scénářů se bude týkat většiny menších provozovatelů ve specifické kategorii. Tito provozovatelé sice pro tento let nesplní kritéria provozu pro otevřenou kategorii, ale raději svůj let upraví dle podmínek definovaných ve vybraném scénáři. Při takovém postupu pak provozovateli stačí vydat prohlášení, že tento provoz bude probíhat v souladu s pravidly daného scénáře. Takový let bude vždy prováděn do výšky 120 m AGL a to buď v řízeném (poté je ještě třeba koordinace a schválení s příslušným stanovištěm řízení letového provozu) nebo v neřízeném (třída F nebo G) prostoru. Let na základě prohlášení o souladu s daným STS bude možné provést dronem o velikosti:
Velikost dronu |
Typ letu |
Podmínky |
do 1 m |
VLOS (za přímého dohledu pilota) |
nelétat nad shromážděními osob |
do 3 m |
VLOS |
se zajištěním, že nebudou přelétávány nezapojené osoby, nelétat nad shromážděními osob |
do 1 m |
BVLOS (mimo přímý dohled pilota) |
nad řídce osídlenými oblastmi; s využitím pozorovatele |
do 3 m |
BVLOS |
se zajištěním, že nebudou přelétávány nezapojené osoby |
Úřad bez zbytečného odkladu poskytne potvrzení o přijetí a úplnosti prohlášení, po jehož získání lze zahájit provoz.
b. Osvědčení provozovatele lehkého bezpilotního systému (Light UAS operator Certificate – LUC)
V případě zkušenějších profesionálních provozovatelů bude pro většinu z nich vhodné požádat o získání osvědčení provozovatele lehkého bezpilotního systému (LUC), které jim umožní vlastní individuální posuzování provozních rizik a následné samoschvalování svých letů i nad rámec omezení stanovených v STS.
c. Oprávnění k provozu vydané Úřadem
Nestačí-li pro zamýšlený let omezení stanovená v STS a není-li provozovatel držitelem LUC, bude potřeba požádat o oprávnění k provozu u Úřadu pro civilní letectví.
DĚLENÍ PROVOZU
|
|
Budou zavedeny tři základní kategorie provozu dronů:
„otevřená“, „specifická“ a „certifikovaná“. Ty podléhají odlišnému způsobu
regulace a odlišné míře požadavků na provozovatele, piloty, techniku apod.
|
SPECIFICKÁ KATEGORIE
|
|
Střední, specifická kategorie provozu umožní provoz těm, kteří
potřebují překročit některý z limitů otevřené kategorie (viz výše). Bude v zásadě vyžadovat
zpracování analýzy celkových rizik letu dronu (tzv. „SORA“) ze strany provozovatele a
následně její posouzení a vydání povolení ze strany ÚCL. Alternativně by mělo být umožněno podání
deklarace o shodě s tzv. „standardním scénářem“, anebo získání dlouhodobého oprávnění
schvalovat vlastní provoz (tzv. „LUC“).
|
PLATNOST
|
|
Výše uvedená pravidla budou v zásadě umožňovat provoz dronů napříč
všemi státy EU, samozřejmě za předpokladu splnění případných dodatečných lokálních podmínek
konkrétního státu (viz zejména omezení, zákazy a požadavky plynoucí ze zón vyhlášených daným
státem na svém území, respektive dodatečné požadavky pro akceptaci povolení vydaných
pro provoz ve specifické kategorii apod.).
|
stáhnout jako pdf