Probíhá připojování k serveru.

Spojení se serverem bylo přerušeno z důvodu neaktivity nebo chyby spojení. Prosím obnovte stránku.

Připojení k serveru odmítnuto. Prosím obnovte stránku.


Bereme dron na cesty

V dnešní globalizované době charakteristické všude dostupnými technologiemi můžete v jednom okamžiku pořídit fotku, ze které se tají dech, a v dalším jí sdílet s blízkými vzdálenými tisíce kilometrů. Drony možnosti focení a natáčení ještě značně rozšiřují, tak kdo by je chtěl nechat doma?

Balíme dron do letadla

Baterie

Stejně jako většina drobné elektroniky – mobilní telefon, chytré hodinky, notebook, bezdrátová sluchátka, powerbanka, e-cigareta apod. i drony obsahují lithiové baterie ( Li-Ion nebo Li-Po), které mohou být potenciálně nebezpečné. Z tohoto důvodu jednotliví letečtí přepravci upravují podmínky, za kterých je dovoleno s dronem cestovat. Je vhodné si před každým letem informace ověřit na stránkách konkrétní letecké společnosti. U většiny aerolinek platí, že:

  • Lithiové baterie do 100 Wh si smíte vzít na palubu, resp. do příručního zavazadla, v počtu 20 ks na osobu
  • Lithiové baterie od 100 do 160 Wh potřebují povolení k převážení v letadle.
  • Lithiové baterie nad 160 Wh do letadla nesmí vůbec.

Best practice

Drtivá většina výše zmíněné osobní elektroniky včetně dronů obsahuje baterie s výdrží pod 100 Wh. Doporučujeme tedy předem oddělit od dronu vrtule umístit do odbavovaného zavazadla jako předměty s ostrými hranami a tělo dronu i vyjmuté baterie bezpečně zabalit do příručního zavazadla. K tomu lze využít speciálně určené pytle na baterie, které chrání jak baterie samotné, tak i okolní prostředí před případným vznícením).

Během kontroly je nutné tělo dronu i baterie vyjmout z příručního zavazadla a spolu s další elektronikou umístit do přepravky. Zaměstnance bezpečnostní kontroly raději upozorněte na přítomnost baterií, můžete tak předejít případnému vysvětlování.

I z těchto pravidel však existují výjimky. Některé aerolinky, zejména ty v USA ale i například společnost Emirates, neumožňují přepravu dronu v kabinovém zavazadle a nařizují ponechat vypnutou elektroniku i s baterií (pouze do 100 Wh) v zavazadlovém prostoru. Při cestování s jinými přepravci byste v takové situaci byli pravděpodobně vyzváni k vyjmutí baterií a jejich přemístění do kabinového zavazadla. Další výjimku z výše uvedeného představují i pravidla pro cestování s drony se společností Ryanair. Ta totiž umožňuje přepravu v kabině zařízení s bateriemi o kapacitě až 160 Wh.

Kapacitu baterie si můžete sami spočítat.
(Volty) x Ah (Ampérhodiny) = Wh (Watthodiny)
Tedy například pro DJI Mavic Air: 11,5 V x 2375 mAh (2,375 Ah) = 27, 43 Wh

Cestujeme s dronem po světě

Jakkoli cestování s dronem zní lákavě, ne ve všech oblíbených destinacích vítají drony s otevřenou náručí. Do některých zemí mají zcela zákaz vstupu, někde je zakázáno dron i vlastnit a do třetice vám v některých zemích mohou dron zkonfiskovat hned po příletu.

Pravidla platná v jednotlivých zemích můžete najít na následujících webech, stejně tak jsou uvedena i např. na Google maps . Některé informace však nejsou zcela přesné, a proto vždy doporučujeme si pravidla ověřit u konkrétní autority - Úřadu pro civilní letectví příslušného státu. DronRules, JARUS, ICAO, DronRegulation, UAVCoach, DroneMade

Ve většině případů, lze očekávat alespoň jeden ze 3 následujících přístupů k létání s bezpilotními systémy:

1Pravidla pro drony stát nezveřejnil.

Stát nevydal pravidla přímo pro drony a létání samotné není nikterak omezeno. Zkušený cestovatel si i přes to musí dát pozor na to, co se svým dronem zamýšlí. K dronům se nepojí jen pravidla, do jaké výšky létat, ale také ta, která určují například ochranu soukromí nebo jiných předmětů či staveb. S dronem vybaveným kamerou tak sice v zemi bez konkrétních pravidel pro let samotný může být problém létání nad vojenskými objekty či létání nad policistou nebo vojákem. Pokud vezmeme v potaz celý svět, bude do této varianty spadat asi nejvíce zemí

2Pravidla jsou v zemi regulována, anebo jsou regulována částečně.

V podstatě se jedná o soubor pravidel, která je třeba dodržet, ale nejsou ustanovena v konkrétním leteckém zákoně či předpisu. V současnosti upravuje pravidly pro drony svůj letecký provoz přibližně 25 % států na naší planetě.

3Pravidla pro drony neumožňují jejich provoz.

Když už nemáte v úmyslu do detailu zkoumat stanoviska konkrétních leteckých úřadů, doporučujeme držet povědomí alespoň o zemích, kde jsou lety s drony zakázány - je to především Tunis, Maroko a Egypt, který je i jednou ze zemí, kde není povoleno dron ani vlastnit.

Je pravdou, že v Evropské unii platí jednotná harmonizovaná pravidla, nicméně ta v této chvíli mohou být jednotlivými členskými státy upravena různým způsobem. I v případě, že plánujete létat i u některého z našich sousedů, je vhodné zkontrolovat tamější pravidla.

V USA byl v roce 2016 uveřejněn tzv. Part 107, nařízení o malých UAS, která stanovuje maximální výšku letu na 120 metrů nad zemí, tedy stejným způsobem jako v EU.

Specifikem USA je systém LAANC, který umožňuje autorizaci letů pomocí aplikace. V aplikaci jsou zveřejněny gridy vymezující zóny pro lety dronů v malých výškách.

V letectví vždy platí „safety first“ tedy „bezpečnost především“. Z našich zkušeností tedy na cestách doporučujeme zdržet se létání ve velkých městech, nad davy lidí obecně, ať již je to v centrech měst nebo na plážích. Zvláštní opatrnosti dbejte také u staveb, které by mohly spadat pod bezpečnostní složky daného státu a samozřejmě nelétejte v blízkosti letišť.